Do głównych zadań Samorządu Geodezyjnego zalicza się:
- Sprawowanie kontroli nad jakością wykonywania prac przez jego członków.
- Prowadzenie działań mających na celu zachowania najwyższej etyki zawodowej jej członków.
- Prowadzenie postępowań dyscyplinarnych wobec członków samorządu, którzy dopełnili się zachowań nieetycznych
- Prowadzenie postępowań dyscyplinarnych wobec członków samorządu, którzy wykonują prace geodezyjno-kartograficzne w sposób niedbały z narażeniem na szwank dobrego imienia zawodu geodety oraz z naruszeniem prawa
- Podejmowanie decyzji o nałożeniu odpowiednich kar dyscyplinarnych w wyniku przeprowadzanych postępowań dyscyplinarnych.
- Prowadzenie dialogu ze Służbą Geodezyjną celem zachowania najwyższych standardów i jakości pracy oraz zasobu geodezyjnego.
- Prowadzenie postępowań kwalifikacyjnych na uprawnienia zawodowe oraz egzaminów dla pracowników Służby Geodezyjnej na nadanie tytułu Inspektora Geodety.
- Prowadzenie konsultacji społecznych dotyczących ustaw i rozporządzeń oraz zmian w ustawach i rozporządzeniach dotyczących swą tematyką zagadnień geodezji i kartografii.
- Przeprowadzanie inicjatyw legislacyjnych mających na celu usprawnienie pracy godetów, służby geodezyjnej oraz zwiększanie jakości zasobu geodezyjnego
- Reprezentowanie zawodu geodety na arenie międzynarodowej na wszelkiego rodzaju sympozjach, targach, spotkaniach.
- Organizowanie szkoleń dla członków Samorządu celem zachowania możliwie najwyższego poziomu wiedzy z zakresu przepisów geodezyjnych jak i nowoczesnych technologii.
- Zorganizowanie programu szkoleń dla członków Samorządu celem utworzenia wśród członków systemu szkolenia ustawicznego z zakresu przepisów geodezyjnych jak i nowoczesnych technologii.
- Organizowanie współpracy międzynarodowej oraz dbanie o relacje zawodowe na arenie międzynarodowej.
- Organizowanie konkursów, wiedzy geodezyjnej wśród uczniów techników geodezyjnych i studentów uczelni geodezyjnych.
- Organizowanie i pośredniczenie we współpracy firm geodezyjnych z uczelniami wyższymi oraz szkołami.
- Prowadzenie rejestru geodetów uprawnionych.
- Prowadzenie rejestru inspektorów geodetów.
- Prowadzenie listy kandydatów na geodetów uprawnionych.
- Prowadzenie listy kandydatów na inspektorów geodetów.
- Uznawanie wykształcenia geodezyjnego zdobytego na zagranicznych uczelniach.
- Opiniowanie Starostom, Marszałkom, Minisrom ds. Geodezji i Kartografii nominacji na stanowiska: Kierowników Ośrodków Geodezyjnych wszystkich szczebli, Geodetów Powiatowych, Geodetów Miejskich, Geodetów Wojewódzkich oraz Głównego Geodety Kraju.
- Opiniowanie Kierownikom Ośrodków Geodezyjnych i Kartograficznych nominacji na stanowiska kierowników/szefów wydziałów/pracowni/oddziałów.